Wennen aan plannen

Op de middelbare school zijn er aanzienlijk meer toetsen dan op de basisschool. Sommige scholen organiseren een speciale proefwerkweek, terwijl anderen gedurende het hele jaar op verschillende momenten toetsen afnemen. Hoe kun je de voorbereiding op je toetsen nu het beste aanpakken?

Wennen aan plannen!

Een doordachte planning kan het leren voor al deze toetsen aanzienlijk vergemakkelijken. Toch is effectief plannen vaak een nieuwe vaardigheid die geleerd moet worden. De combinatie van leeftijd, huiswerkverplichtingen en vrije tijd maakt plannen tot een uitdaging. Leerlingen hebben doorgaans een sterke afkeer van huiswerk maken en vooral van het plannen van hun studietaken.

Op de middelbare school wordt echter verwacht dat leerlingen goed kunnen plannen en deze vaardigheid speelt een steeds grotere rol bij schoolsucces, vooral bij opdrachten op de
lange termijn. Gelukkig zijn er veel scholen die hun leerlingen
stap voor stap begeleiden bij het ontwikkelen van plannings- en organisatievaardigheden.

Om je te ondersteunen, delen we graag enkele tips om effectiever te plannen en beter te studeren. Hiermee kun je ongetwijfeld met vertrouwen je toetsweek tegemoet gaan.

Onthoud dat fouten maken geen probleem is! Gun jezelf de ruimte om het plannen onder de knie te krijgen. Het is volkomen normaal dat het in het begin uitdagend kan zijn en wat tijd kan vergen. Plannen is immers ook een leerproces.

Blijf bij de tijd

Houd je planning altijd binnen handbereik! Wanneer je aan je huiswerk begint, zorg er dan voor dat je je planning paraat hebt, want dit helpt je om doelgericht te werken. Tevens biedt dit een uitgelezen kans om je planning bij te werken. Als je vandaag nieuwe opdrachten hebt gekregen, integreer ze dan direct in je planning.

Het lijkt veel gedoe om altijd maar die planning bij te houden, maar het is hartstikke handig! Je houdt zo veel makkelijker overzicht van wat je nog moet doen en hoeveel tijd je overhoudt voor leuke(re) dingen!

Wat, wanneer en hoe

Veel leerlingen maken de vergissing te denken dat een planning al op orde is zodra ze de deadlines voor opdrachten of toetsen in hun digitale agenda invoeren. 

Helaas is dat slechts een eerste stap en moet je nog bepalen WAT je moet doen, WANNEER je het gaat doen en HOE je dat gaat aanpakken. In een fysieke agenda kun je grotere taken eenvoudig opsplitsen in kleinere stappen. Digitaal kan dat wat uitdagender zijn.

Met een agenda kun je echter wel een duidelijk overzicht maken, zowel per dag als per week:

  • Reserveer tijd voor je vrije momenten per dag.
  • Markeer de uren waarin je aan huiswerk kunt werken per dag.
  • Noteer welke vakken je op welke dagen wilt bestuderen.
  • Plan leermomenten in voor aanstaande toetsen.
  • Vergeet ook niet om overhoormomenten in te plannen.

Wist je dat het gebruik van diverse leerstrategieën kan helpen om de leerstof beter te onthouden? Het is verstandig om de toepassing van verschillende leerstrategieën in je planning op te nemen.

Beloon jezelf

Beloon jezelf wanneer je een week lang trouw aan je planning hebt gehouden. De aard van de beloning kan variëren en moet iets zijn waar jij blij van wordt. Begin met het stellen van een haalbaar doel. Het is belangrijk dat dit doel aanvankelijk niet te ambitieus is.

Een voorbeeld van een doel zou kunnen zijn: ‘Elke dag mijn planning volgen tot aan mijn toetsweek.

KIES EEN DOEL DAT BIJ JOU PAST. HEB JE JE DOEL GEHAALD? IS HET GELUKT? DAN MAG JE DIE BELONING INNEN.

Herhalen, herhalen...

Door leerstof regelmatig en grondig te herhalen, verplaatst de informatie van het korte- naar het langetermijngeheugen. Wachten tot het laatste moment om te leren en de stof haastig in je geheugen stampen, doet voornamelijk een beroep op je kortetermijngeheugen. Mensen vergeten al na 24 uur maar liefst 80% van de recent geleerde informatie.

JE KUNT DIT VERBETEREN DOOR JE LEERWERK IN BLOKKEN TE VERDELEN EN DEZE IN JE AGENDA TE PLANNEN. ALS JE DAGELIJKS EEN NIEUW BLOK STOF BEHANDELT EN HETGEEN WAT JE DE VOORGAANDE DAG HEBT GELEERD HERHAALT, WORDT JE STUDIEPROCES VEEL EFFECTIEVER.

Ben jij een beelddenker?

Voor beelddenkers en anderen is de combinatie van visuele elementen en woorden een effectieve methode. Ons werkgeheugen heeft twee aparte werkruimtes: de ene codeert beelden en gebeurtenissen, terwijl de andere zich richt op geschreven en gesproken taal.

Door beide werkruimtes te benutten, versterk je het inprenten van de leerstof. Je kunt zelf illustraties maken of zoeken, en probeer de afbeeldingen in je lesmateriaal met je eigen bewoordingen te beschrijven. Verbind de inhoud met de 5 W’s (wie, wat, waar, wanneer, waarom) en de 1 H (hoe).

OM DE LEERSTOF STEVIG IN JE LANGETERMIJNGEHEUGEN TE VERANKEREN, IS HET CRUCIAAL OM ER ACTIEF MEE TE WERKEN EN GEBRUIK TE MAKEN VAN VERSCHILLENDE LEERSTRATEGIEËN.

Ik hoop dat je iets aan mijn tips hebt gehad! Als je meer ondersteuning nodig hebt, dan is het misschien een goed idee om eens een leertraject zoals WAM! of LEREN LEREN te volgen. Want leren hoeft echt niet moeilijk te zijn!