10 apr Hoe kijkt Generatie Z naar werk
Verken de denkwereld van Generatie Z in onze blog. Als spreker neem ik docenten van de Hogeschool Amsterdam mee op een boeiende reis vol inzichten op 16 april
Eigenzinnige wereldkijkers
Generatie Z, geboren vanaf 1995, wordt gevormd door een complexe mix van grote gebeurtenissen, zoals de coronacrisis, wereldconflicten en de druk van de hedendaagse samenleving. Deze invloeden hebben hen gevormd tot eigenzinnige wereldkijkers, die verlangen naar stabiliteit, controle en zekerheid in een snel veranderende wereld.
Op de arbeidsmarkt delen vier generaties het podium, elk met hun eigen opvattingen en voorkeuren. Het begrip tussen deze generaties is van onschatbare waarde voor het creëren van een harmonieuze werkomgeving.
Door elkaars perspectieven te begrijpen en te waarderen, kunnen nieuwe sociale en innovatieve inzichten ontstaan. Jongeren kunnen leren van ouderen, en andersom, wat leidt tot diepgaande groei en ontwikkeling voor alle betrokkenen.
Luister naar de podcast van:
Van jongs af aan is Generatie Z gericht op de toekomst, waarbij het hebben van zinvol en boeiend werk belangrijk is voor hun zelfbeeld. Hun professionele ontwikkeling wordt beïnvloed door ons economisch systeem. Jonge starters investeren daarom in onbetaalde stages en vrijwilligerswerk. Bovendien kunnen ze zich dankzij sociale media altijd en overal presenteren. Door deze nieuwe mogelijkheden voor zelfpromotie brengen ze hun activiteiten en eigenschappen onder de aandacht.
Wat motiveert generatie Z?
Voor Generatie Z is intrinsieke motivatie de drijvende kracht achter hun streven naar succes. Ze streven ernaar te begrijpen waarom ze iets doen en welke impact het heeft op hun toekomst.
Het streven naar geluk en zelfontplooiing begint al op jonge leeftijd. Op sociale media worden ze voortdurend blootgesteld aan vergelijkingen en spiegelingen. Alledaagse momenten worden zorgvuldig beoordeeld voor een selfie of om gedeeld te worden op sociale media.
Voor bedrijven, onderwijsinstellingen en ouders kan het een uitdaging zijn om een persoonlijke connectie te maken en de intrinsieke motivatie van generatie Z aan te wakkeren. Transparante communicatie en een gelijkwaardige betrokkenheid zijn essentieel om deze generatie te motiveren om hun volledige potentieel te benutten.
In de wereld van Generatie Z is hiërarchie minder belangrijk. Ze hechten waarde aan authenticiteit en gelijkwaardige communicatie. Ze zoeken geen autoriteit, maar eerder iemand die hen helpt bij zelfontplooiing en levensstijl. Voor hen draait het om samen groeien, niet om leidinggeven. Laten we hun streven naar echte verbinding omarmen en samenwerken.
Connect
In een tijd waarin jongeren worden overspoeld met een constante stroom van informatie, lijkt het vermogen om verbinding te maken een uitdaging te worden. Generatie Z, opgegroeid in een digitaal tijdperk, verwerkt informatie razendsnel en kan moeiteloos tussen verschillende schermen schakelen. Maar te midden van deze informatiestroom lijken ze soms de context te verliezen om te ontdekken wat echt belangrijk voor hen is.
Het creëren van ruimte voor korte persoonlijke gesprekjes en feedback, waar echte verbinding kan plaatsvinden, wordt daarom steeds belangrijker. Alleen door de schermen weg te leggen en oprecht contact te maken, kunnen we de kloof overbruggen tussen generaties en een diepere, meer betekenisvolle verbinding tot stand brengen.
Inclusie Voor Gen Z is als zuurstof: ze kunnen niet zonder. Deze generatie omarmt diversiteit en gelijkheid als essentiële onderdelen van hun leven. Of het nu gaat om gender, cultuur of persoonlijke overtuigingen, ze verwelkomen en vieren verschillen. Voor Gen Z gaat inclusie niet alleen om het zien van diversiteit, maar ook om actief bij te dragen aan een omgeving waarin iedereen wordt geaccepteerd en gerespecteerd. Ze geloven in samenwerking en het delen van unieke perspectieven om een wereld te creëren waarin iedereen gelijke kansen krijgt en zich gewaardeerd voelt.
Wokisme
Stay woke en conservatisme
Jongeren van tegenwoordig lijken meer gericht te zijn op oppervlakkigheid dan vorige generaties. Ze streven naar financieel succes en ondernemerschap, en omarmen traditionele opvattingen over mannelijkheid en vrouwelijkheid. Deze trend is wereldwijd te zien, ook in Nederland.
Er zijn verschillende redenen voor deze nieuwe conservatieve tendens. Enerzijds komt dit door de noodzaak van economische stabiliteit en de dreiging van mondiale problemen zoals klimaatverandering en pandemieën. Daarnaast worden jongeren vaak beïnvloed door online content, waar influencers traditionele normen en waarden promoten.
Lees verder Rappen over Andrew Tate – De Groene Amsterdammer_240412_200430
Volgens onderzoek van LinkedIn wil 66% van Gen Z een bedrijfscultuur die mentale gezondheid en welzijn ondersteunt. De vraag naar mentale gezondheid is echt een kernwaarde van generatie Z. Het doorbreken van het taboe rondom mentale gezondheid staat centraal. Ze zijn openhartig over hun eigen innerlijke strijd en streven naar een wereld waarin mentaal welzijn wordt erkend en gesteund. Door hun open houding over de mentale gezondheid worden ze niet alleen helden voor henzelf, maar ook voor anderen, en dragen ze bij aan een samenleving waarin het oké is om niet oké te zijn.
De jongeren van nu zijn veerkrachtig en vastbesloten om hun eigen weg te vinden en hun dromen na te streven. De weg naar zelfontplooiing is een voortdurende reis, geen eindbestemming. Het is een proces van groei, ontwikkeling en zelfontdekking dat hen inspireert en motiveert om het beste uit zichzelf te halen en een positieve impact te hebben op de wereld om hen heen. Zie filmpje: Wij zijn New WAVE